تعمیر سیستم هیدرولیک انواع ماشین الات راهسازی ومعدنی کوماتسو

تعمیر سیستم هیدرولیک انواع ماشین الات راهسازی ومعدنی کوماتسو

تعمیر سیستم هیدرولیک انواع ماشین الات راهسازی ومعدنی کوماتسو

تعمیر سیستم هیدرولیک انواع ماشین الات راهسازی ومعدنی کوماتسو

عیب یابی سیستم هیدرولیک : بسیاری از عیوب در سیستم های هیدرولیک دارای علائم مشابه می باشند. برای مثال افت تدریجی یا ناگهانی در فشار باعث کاهش قدرت یا سرعت سیلندر می شود. گاهی ممکن است سیلندر هیدرولیک زیر بار متوقف شود و اصلاً حرکت نکند. اغلب کاهش قدرت با افزایش صدا در پمپ همراه خواهد بود، مخصوصاً در زمان هایی که در سیستم فشار سازی می شود و این فشار به پمپ منتقل می گردد. در عیب یابی سیستم های هیدرولیک ساده، اجزاء اصلی شامل فیلتر، پمپ، شیر فشارشکن، شیر کنترل جهت یا سیلندر ممکن است ایراد داشته باشند و لازم است جهت سرویس تکنسین با تجربه اقدام نماید.

اجزای یک سیستم هیدرولیک ساده

۱- پمپ دنده ای

۲- صافی روغن

۳- شیر کنترل جهت

۴- شیر فشار شکن

۵- سیلندر هیدرولیک

۶- صافی هوا

۷- گیج فشار

تعمیر سیستم هیدرولیک انواع ماشین الات راهسازی ومعدنی کوماتسو

عیب یابی سیستمهای هیدرولیک با استفاده از روش گام به گام ذیل می تواند کمک موثری در سرعت  انجام تعمیرات باشد.مراحل زیر را دنبال کنید و در صورت لزوم قطعات را تست و یا تعویص نمائید.

گام اول : الف) بررسی صافی (فیلتر) مکش پمپ

شاید بتوان گفت اولین مشکلی که اغلب در بیشتر سیستم های هیدرولیک بوجود می آید، پدیده کاویتاسیون است که بواسطه انسداد ناشی از ذرات خارجی در فیلتر مکش ایجاد میشود. این پدیده ممکن است در پمپ های کهنه و یا پمپ های نو اتفاق بیفتد. کاویتاسیون باعث افزایش صدا و کاهش فشار یا سرعت میشود. معمولاً صافی مکش در زیر روغن غوطه ور میباشد. اپراتور سیستم های هیدرولیک معمولاً تا زمانی که در سیستم عیب مشهودی بوجود نیاید آنرا سرویس نمی کند. تحت چنین شرایطی دیر یا زود فیلتر مکش مسدود می شود و کل سیستم هیدرولیک را متوقف می سازد.صافی های توری فلزی را با فشار هوا می توان تمیز نمود. برای تمیزکاری صافی هایی که در روغن پایه نفتی بکار می روند، از نفت می توان استفاده نمود. اگر صافی مکش ضربه خورده و کج شده است آنرا تعویض کنید. هنگام نصب مجدد صافی مکش تمامی اتصالات را برای اطمینان از عدم ورود هوا به سیستم چک کنید. روغن داخل مخرن در حداقل ارتفاع باید حدود ۸cm بالاتر از صافی مکش باشد. سایز مش این صافی ها معمولا بین ۹۰ الی ۱۵۰ میکرون میباشد.

تعمیر سیستم هیدرولیک انواع ماشین الات راهسازی ومعدنی کوماتسو

گام اول : ب) بررسی صافی هوای درب مخزن

یکی از نکاتی که معمولا کمتر به آن توجه میشود و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، سالم بودن فیلتر هوای مخزن است. در صورتی که این فیلتر مسدود باشد، مخزن امکان نفس کشیدن نخواهد داشت و به پمپ فشار می آید. همچنین اگر این فیلتر خراب باشد، امکان ورود ذرات آلاینده به سیستم وجود خواهد داشت.

گام دوم: بررسی همزمان پمپ و فشار شکن

اگر تمیز کاری صافی ورودی پمپ و فیلتر هوای مخزن باعث رفع عیب سیستم نشد. پمپ و فشار شکن را از بقیه مدار جدا نمائید. برای این کار خروجی پمپ که به شیر راه دهنده متصل است را جدا  و مسدود نمائید. به این ترتیب فقط فیلتر، پمپ، فشار شکن وگیج فشار در مدار باقی میمانند . یعنی تمام دبی پمپ از فشار شکن به مخزن تخلیه می شود. پمپ را روشن نمائید و با محکم کردن پیچ تنظیم فشار شکن شاهد فشار سازی در گیج فشار باشید.

اگر فشار تا حداکثر مطلوب سیستم (مثلا ۱۵۰ bar)  بالابرود، پمپ و فشار شکن هر دو سالم میباشند و ایراد سیستم از قسمت های بعدی مدار می باشد. اما اگر فشار کامل در سیستم ایجاد نشود به گام سوم بروید.

تعمیر سیستم هیدرولیک انواع ماشین الات راهسازی ومعدنی کوماتسو

گام سوم: بررسی جداگانه پمپ و فشار شکن

اگر حداکثر فشار مطلوب در گام دوم بدست نیاید، باید تست های بیشتری به شرح ذیل روی پمپ و فشار شکن انجام داد. در صورت امکان خط تخلیه فشارشکن به مخزن را جدا نموده و تکه ای شلنگ کوتاه به خروجی مذکور متصل نمائید. سر آزاد این شلنگ را به ورودی مخزن وارد کنید به نحوی که نرخ جریان عبوری از آن که وارد مخزن می شود را بتوانید مشاهده نمائید . سپس پمپ را روشن کنید . پیچ تنظیم فشار شکن را شل و سفت نمائید و مقدار دبی خروجی از فشار شکن را مشاهده نمائید. اگر پمپ خراب باشد، خروجی از فشار شکن در هنگامی که پیچ تنظیم آن کاملاً شل باشد، به صورت کامل خواهد بود.یعنی با بسته شدن آن مقدار دبی پمپ کاهش می یابد. اگر یک فلومتر موجود باشد می توان دبی خروجی از پمپ را با دبی ذکر شده در کاتالوگ مقایسه نمود. اگر فلومتر در دست نیست در مورد پمپ های کوچک می توان با تخلیه روغن خروجی پمپ به داخل یک سطل و با اندازه گیری زمان، دبی را محاسبه نمود. برای مثال اگر در زمان ۱۵ ثانیه ۱۰ لیتر روغن داخل سطل ریخته شود، در زمان ۶۰ ثانیه یا یک دقیقه ۴۰ لیتر خواهد ریخت. در نتیجه دبی پمپ  40 لیتر بر دقیقه می باشد.

اگر در صورت بستن شیر فشار شکن، گیج فشار بیش از حدود ۷ bar را نشان نداد و همزمان دبی پمپ هم کاهش نیابد، حتماً فشار شکن معیوب می باشد و طبق گام پنجم باید اقدام نمود. ( ابتدا از سالم بودن گیج فشار مطمئن شوید)

تعمیر سیستم هیدرولیک انواع ماشین الات راهسازی ومعدنی کوماتسو

گام چهارم: بررسی پمپ

اگر در گام سوم جریان کامل از پمپ خارج نشود یا جریان با بستن شیر فشار شکن، کاهش یابد به احتمال زیاد پمپ ایراد دارد. با فرض تمیز بودن فیلتر خط مکش و سالم بودن لوله کشی ورودی و عدم ورود هوا به آن، روغن از طریق اجزاء درونی پمپ به داخل میلغزد. این موضوع نشان دهنده وجود یک پمپ فرسوده و در نتیجه دمای زیاد روغن است. لغزش داخلی روغن در پمپ باعث می شود دمای بدنه پمپ از روغن مخزن بسیار داغتر باشد. در حالت عادی کارکرد یک پمپ سالم، دمای پوسته آن ممکن است تا حدود ۱۰ درجه بیش از دمای مخزن باشد. در صورت بیشتر بودن این دما احتمال لغزش داخلی روغن وجود دارد. البته قطع شدن دبی خروجی پمپ ممکن است به واسطه بریده شدن شفت یا کوپلینگ و یا وجود پیچ های شل شده در سیستم انتقال نیرو نیز باشد.

گام پنجم: بررسی فشار شکن

در صورتی که گام سوم نشان دهد که ایراد در فشار شکن است، سریعترین گام برای تشخیص عیب، تعویض فشار شکن با نمونه سالم می باشد. شیر معیوب را بعداً می توان باز نمود و چک کرد. شیرهای فشار شکن پیلوتی دارای یک گلویی (اریفیس) کوچک است که ممکن است توسط ذرات خارجی مسدود شده باشد. توسط هوای فشرده یا یک تکه سیم باریک مسیر گلویی را میتوان تمیز نمود. همچنین حرکت آزاد اسپول را چک کنید. در فشار شکن های رزوه ای در مسیر لوله امکان دارد به علت محکم بستن لوله و اتصالات، اسپول گیرگرده باشد.

تعمیر سیستم هیدرولیک انواع ماشین الات راهسازی ومعدنی کوماتسو

گام ششم: بررسی سیلندر

اگر در مرحله دوم، فشار کامل در سیستم تامین شود، پمپ و فشار شکن هردو سالم هستند و عیب سیستم ممکن است در پایین دست مدار باشد. اولین گام در این مرحله تست پکینگ های معیوب سیلندر می باشد. برای تست، پیستون را به یکی از دو انتهای کورس سیلندر حرکت داده و در همان موقعیت آن را تحت فشار قرار دهید. سپس اتصالات سمتی که پیستون ایستاده است را باز نموده و نشتی روغن را چک نمائید. بعد از چک کردن، اتصال مذکور را محکم نمائید و پیستون را به طرف مقابل حرکت دهید و تست را تکرار نمائید. تست مذکور را در نقاط میانی کورس سیلندر نیز می توان تکرار نمود. البته برای توقف سیلندر لازم است یک مانع با استحکام بالا، جلوی میل پیستون قرار دهید. اگر در حین تست نشتی روغن  از پورت جلو یا عقب مشاهده شود، پکینگ سیلندر معیوب میباشد و لازم است تعویض شود. البته وجود خراشهای طولی در لوله سیلندر نیز میتواند باعث بوجود آمدن مشکلات مشابه در سیلندر بشود.

گام هفتم: بررسی شیر راه دهنده

اگر سیلندر تست شده در گام ششم سالم باشد، لازم است شیر راه دهنده جریان چک شود. اگر چه معمولاً کمتر ممکن است اتفاق بیفتد ولی سایش زیاد در اسپول شیر ممکن است مانع فشار سازی در سیستم شود.

تعمیر سیستم هیدرولیک انواع ماشین الات راهسازی ومعدنی کوماتسو

 

شرکت کوماتسو کار یکی از شرکت ها در زمینه ی تعمیرات انواع قطعات لوازم یدکی ماشین آلات سنگین با برند کوماتسو می باشد و با داشتن متخصصان و کارشناسان و استفاده از راهکارهای ایشان در این زمینه توانسته است محبوبیت زیادی را بین مشتریان خود کسب نماید.

در حال حاضر نیز برای رفاه حال مشتریان اقدام به راه اندازی سایتی کرده ایم تا مشتریان  ما بتوانند علاوه بر دریافت اطلاعات مناسب در زمینه انواع ماشین آلات سنگین راهسازی، معدنی و غیره در صورت نیاز به صورت تلفنی با ما در تماس باشند.

گروه فنی مهندسی کوماتسو کار  با تکیه بر کادر فنی متخصص با بیش از چهار دهه سابقه در زمینه ی تعمیرات و نگهداری ماشین آلات راهسازی و معدنی کوماتسو فعالیت و خدمات خود را با بهترین کیفیت و قیمت به مشتریان گرامی ارائه می دهد.

برای اطلاعات بیشتر با شماره ی زیر تماس حاصل فرمایید.

09125257143

www

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *